בוא נרוץ ונתפוס מקום בגוגל

מטעמי סודיות ואי נעימות אני שומר את השמות חסויים.

לקוח שלנו שכר שירותי SEO מיועץ. מאחר והאתר שלו עדיין לא מוכן, היועץ אמר לו לשים כבר עכשיו מספר דפים סטטים בכתובות בהם יהיה האתר ולהתחיל מהלך של קידום מול גוגל. העצה מבוססת על הידיעה שגוגל נותן ציון גבוה יותר לאתרים עם ותק.
"בוא נרוץ ונתפוס מקום בגוגל, ככה כשהאתר יעלה לאוויר הוא כבר יופיע ברישומי החיפוש במקום גבוה."

נשמע הגיוני בשמיעה ראשונה אבל זאת העצה הכי אידיוטית ששמעתי לאחרונה. זה לא סוד שאני חושב שמקצוע קידום האתרים הולך לעבור מהפיכה וכמעט להמחק. זה לא סוד שאני, כמי שמחשיב את עצמו מקצוען בתחום האינטרנט, גם מייחל לניקיון הזה, לרגע שבו כל הקידומים המוזרים שנעשים היום יעלמו ואנחנו נישאר בעיקר עם "בנה אתר מעניין, כתוב נכון, בנה את הדפים בצורה קריאה".

אבל לפני שאני גולש להשמצות, הסבר פשוט למה העצה של "בוא נתפוס מקום" יכולה להיות עצה מזיקה. אף אחד לא יודע איך בדיוק עובד מנגנון האינדוקס והדרוג של גוגל. הם גם משנים אותו כל הזמן (למשל המשקל הניתן לקישורים מאתרים חיצוניים הולך ויורד לאחרונה). למרות זאת ישנן מספר מסקנות שהגיעו אליהן אנשים שניתחו את רשימת התוצאות:

1. גוגל משתמש בתהליך המכונה "ארגז חול". בכדי לבדוק אתרים חדשים, גוגל נוטה בתחילה להכניס אותם במקום גבוה יחסית עבור מונח חיפוש מסויים. מאחר וגוגל עוקב אחרי היציאות לתוצאות השונות, הם מקבלים את מספר האנשים שלחצו על הקישור. אחרי שאתר מוצב בארגז החול, מתקבל הניקוד הראשוני שלו על פי תגובות הגולשים והוא מועבר למקום נכון יותר (בדרך כלל, במידה ומונח החיפוש מבוקש, זה יהיה בסביבות עמוד 3 ומטה).
2. גוגל עוקב אחרי תנועה של אנשים שחוזרים אל רשימת החיפוש ב back. אם מישהו יצא מהחיפוש לתוצאה מסוימת וחזר לדף החיפוש תוך זמן קצר, זאת הרי הצבעת אי אמון במקום אליו הגיע.

נחזור עכשיו לעצה שקיבל הלקוח - במקום האתר שלו מוצבים כמה דפים סטאטים בהם כתוב שעוד מעט יהיה פה... יש בהם מלל שנתפס טוב ומנוסח נכון, יש אליהם הפניה מכל מני מקומות ברשת אבל(!) אין בהם שום דבר שבאמת ישאיר את הגולש באתר. האתר הרי עוד לא מוכן.

הלקוח הפסיד את כל מהלך "ארגז החול", גוגל הבין שכל גולש שנכנס לאתר הזה יוצא תוך כמה שניות, התנהלה הצבעת אי אמון גורפת של כל הגולשים והאתר, אחרי כמה שבועות במקום גבוה מאד, עף אל קרקעית עמוד 15.

...ועכשיו לך ותתחיל לטפס משם כשיהיה לך תוכן ששווה משהו.