שיווק התקפי - פצצת מצרר או טורפדו?

במסגרת הצגת פתרונות עסקיים לא שיגרתיים אני רוצה להציג שיטת שיווק מעולה אם כי קצת מחתרתית. פגשתי באדם שעוסק במכירת מוצר מאד מפולח. מאחר ואני לא יכול להתייחס לפרטים עצמם, נגיד שהוא עוסק ב... עצי בונסאי. בכל מקרה השוק שלו מוגדר מאד, כלל ארצי ופונה ישירות ללקוח הסופי שיכול להיות כל אחד מאיתנו.

במקום ללכת עם הקונוונציה הרגילה לעסק ולקדם אותו כך שהוא יהיה מקום ראשון ברשימת החיפוש במונחים החשובים, הלקוח פיצל את העסק. כל חנות שלו (כלומר כל סניף) מותג כעסק שונה. לכל אחד מהם היה אתר אינטרנט ואת כולם הוא קידם בצורה שווה. התוצאה הייתה שהוא שלט בכל הדף הראשון של גוגל במונח הכי רווחי שלו.


החוכמה שלו הייתה לא לנסות למקד את הכח במקום אחד אלא לפזר אותו. צרכנים תמימים חושבים שהם מסתכלים על חברות שונות ומשווים מחירים אבל האמת היא שהם מסתכלים על קרטל. אחרי שלושה אתרים אתה אומר לעצמך "טוב נו, כנראה שזה באמת עולה 200 שקל, אז אני אזמין מזה שקרוב אלי הביתה."



האם זו פעולת שיווק לגיטימית? אתית?
לא יודע. אני מניח שיש פה איזה ניצול מחתרתי של הרשת נגד המהות שלה, או אולי ניצול המהות של הרשת מול התמימות של המשתמשים. בכל מקרה אין ספק שזו אטרטגיית שיווק נהוגה ומצליחה המנוצלת על ידי עסקים קטנים וגדולים.

אז מה הלקח?
אף פעם אל תיקח עצות מדף. "אתה צריך בלוג", "פתח חשבון בפייסבוק", "תוסיף RSS", "פרסם מאמרים"... כל אלה עצות כלליות שפרסומאים נוטים לתת לכל לקוח. אל תסתפק בזה.

אתה מכיר את השוק שלך הכי טוב. תחשוב יצירתי.