אינטרנט בחברות ביומד - מותר ואסור

Biomed SEO - קידום אתרי ביומד
נפגשתי עם חברת ביומד שביקשה ממני לנתח את האתר ופעילות האינטרנט שלה. חברות סטארטאפ בתחום זה מציבות אתגר מיוחד מאחר וחלות עליהן מגבלות רבות. למזלי היה לי את הרקע הנדרש מעבודה בעבר בחברת ביומד.

אתגר ראשון - אישור FDA
חברות ביומד (Biomed = Beomedical) הינן חברות המפתחות מוצרים רפואיים או תרופות. ככאלה, חלות עליהן מגבלות של ה FDA - הרשות האמריקאית המאשרת מכירת ציוד רפואי ותרופות. בדרך כלל, חברה שעומדת בתנאי ה FDA יכולה בקלות לקבל אישור למכור את התרופות גם בארץ, בשוק האירופאי ובכל העולם למעשה.
ה FDA אוסר על פרסום תרופות אלא בתנאים מגבילים עם סייגים וכללים ברורים. חלק מהכללים האלה מגבילים מאד את הדברים שמותר לבצע באינטרנט. כל נושא הקידום במנועי החיפוש (SEO) של חברות ביומד נתון למעשה במגבלות לא פשוטות ואנשי הרגולציה של החברה צריכים להיות מודעים ולאשר למעשה את הפעילויות.

ל FDA כללים לגבי התנהגות ברשת, קידום אתרים, קידום תרופות ועוד. הכללים תלויים גם ברמת התקינה בה צריכה לעמוד החברה. היחס למכשיר אבחוני כמו אולטראסאונד אינו דומה לתקינה הנדרשת ממכשיר תומך חיים כמו קוצב לב.

אתגר שני - פנייה לקהל היעד
אם לא הספיקה מגבלת הרישוי, הרי שהקהל אליו פונה חברת ביומד הוא קהל קשה, מצומצם ומיוחד מאד - רופאים. הקהל הזה מפונק, רגיל לפניות של תועמלניות רפואיות ומתעניין בתחום צר מאד. לא רק שפלסטיקאים לא מכירים אונקולוגים, אפילו כירוגים קרדיולוגים בקושי מדברים עם רופאים אלקטרו-קרדיולוגים. כל אחד חי בבועה שלו ושולט בה.
מצד שני, בתוך הבועה יש מספר כנסים מוגבל ומוגדר, מובילי דעה מוכרים, וצינורות פעולה מאד מכווני מטרה.

קהל יעד נוסף הוא משפיעי הדעה בשוק - מנהלי בתי חולים, אנשי אדמיניסטרציה, חברות גדולות להן מעונינים למכור, משתפי פעולה אפשריים ו..."הגביע הקדוש" - חברות הביטוח הרפואי. חברת ביומד שמצליחה להגיע לאישור של תרופה או ציוד כמוכר בסל הביטוח הרפואי של חברות הביטוח כבר לא נחשבת סטארט-אפ אלא הצלחה מלאה.

רק כקהל משני, ורק אם החברה עברה את שלב הסטארטאפ, ההכרה בשוק והפעלת צינורות השיווק, רק אז אנו מגיעים לפעילויות מול הצרכנים הסופיים - החולים או המועדים לחלות.

אתגר שלישי - הקול של החברה
בחברה המוכרת תרכיזים לסודה כמעט כל אחד יכול לכתוב תכנים אבל בחברת ביומד התכנים נכתבים בדרך כלל על ידי רופאים. כתיבת התכנים יקרה מאד, מאמרים רפואיים כתובים ומוגשים בצורה מסוימת ומשתמשים בשפה מקצועית. פעילות SEO המבוססת על כתיבת תכנים הופכת כך לבלתי אפשרית... כמעט. (-:
גם את קולה של החברה בפורומים של בתי חולים ובמקומות אחרים לא ניתן להפעיל בצורה לא אתית או על ידי אדם שאינו מקצועי. חברת ביומד חייבת להחליט מי מדברר אותה ואיך. עבודתו של אדם זה צריכה להיות מתואמת עם ... טוב, נו, אם מישהו כמוני, שיתן את ההנחיות לגבי איפה וכמה. אי אפשר להפציץ את הרשת. זה פשוט יקר מדי ואין את כח האדם שיעשה את זה. צריך להיות ממוקדים בפעילות שתביא את התועלת המכסימאלית ליעדי החברה באותה נקודה.

אז מה עושים?
האתגרים האלה הם כיף. פתאום אתה נלחם בשוק שבו לכולם יש ידיים קשורות. צריך לחשוב ולמצוא את המקומות הנכונים לעבוד דרכם. את חוקי ה FDA אסור להפר בשום אופן. עבירה כזו יכולה לגרום לחברה נזק של מליונים בעיכוב אישורים. אבל ישנן פעילויות שניתן לעשות, דברים לא שיגרתיים, אני קורא לזה תועמלנות אינטרנטית. זו פעילות ממוקדת בצוות, לעיתים אפילו פעילות מול הרופאים באחד על אחד, פעילויות צולבות עם אינטרסנטים אחרים בשוק ועוד. מובן שחובה ליצור סנכרון של הפעילות ברשת עם שאר מאמצי השיווק של החברה.

לצערי לא יכולתי לחשוף כאן את שם החברה או ההמלצות שאני מגבש עכשיו. אני מקווה שחלק מזה אוכל לפרסם בהמשך.

שרק תשלמו ביטוח רפואי בלי לצרוך אותו, יאללה, ביי.