בית הדף - מי הפך את האתר שלי?

תופעה שהולכת וגוברת מראה שדף הבית הוא הדף השני אליו מגיעים גולשים חדשים באתר. למה זה קורה? איך לנצל את זה ואיך להמנע מטעויות נפוצות?


סקיצה של דף הבית

ראשית, קצת רקע
גולשים מגיעים לאתר משלושה מקורות עיקריים:
ישירות - בהקלדת שם האתר בדפדפן או בשימוש בסימניות ו"מועדפים".
דרך קישורים - כשמישהו מאתר אחר מוסיף לינק אל האתר.
דרך מנוע חיפוש - כשהאתר שלנו מופיע בתוצאות החיפוש.

לאחרונה הולך ועולה פלח הגולשים הנכנסים לאתרים דרך מנועי החיפוש וברושם גוגל כמובן. בהתאמה, הולך ויורד אחוז האנשים המגיעים לאתר ישירות, כלומר דרך המועדפים שלהם או שמירת הכתובת.

ניתוח לעומק מראה שאנשים המכירים את האתר או המותג מגיעים ברובם לדף הבית. גולשים המגיעים פעם ראשונה לאתר, ללא ידע מוקדם מגיעים לאחד הדפים הפנימיים.

למה זה קורה?
פשוט מאד, לדף הבית מגיעים מי שסימנו אותו ב"מועדפים" ואלה בוודאות אנשים המכירים את האתר כבר. בנוסף, מי שמכיר את המותג מחפש אותו בהקלדת שמו בגוגל. ראו למשל חיפוש אחרי המילה פרוקטר המוביל ישירות אל אתר פרוקטר & גמבל. קל יותר למצוא את האתר כך מאשר לזכור את כתובתו.
באתרי חברות מוכרות מילת החיפוש הנפוצה ביותר דרכה נכנסים לאתר היא שם המותג. באופן זה נכנסים כ 20% - 40% מהגולשים, ישירות אל דף הבית.

מסקנה: מי שמכיר את המותג ומחפש אותו יגיע לדף הבית.

לעומת זאת, גולשים שאינם מכירים את המותג יחפשו את המוצרים או השירותים של החברה. אנשים כאלה לא יחפשו למשל את השם איטומן אלא יחפשו איטום גגות. גוגל יראה להם את הדף המתאים ביותר וישלח אותם אל דף פנימי באתר.

ישנם אתרים בהם דף הבית הוא הדף הכי שולי שיש. חישבו על כך, איך נכנסתם לאחרונה לויקיפדיה? מה יש בדף הבית של פייסבוק?

מסקנה: מי שמחפש שירות או מוצר יגיע לדף פנימי ולא לדף הבית.


אוקי, אז מה זה אומר ומה הבעיה פה?

הבעיה שנוצרת היא בעיה כפולה.
ראשית, הגולשים שמגיעים לדף הבית כבר מכירים את האתר במרבית המקרים, או לפחות מכירים את המותג והחברה. אלה גולשים שלא מעניין אותם הפלאש המושקע שתקענו באמצע, שלא רוצים להתעכב על מצגת או פירוטכניקה. הם כבר מכירים את זה, הם באו בשביל התכלס - באו למצוא מידע על המוצרים או השירותים של החברה.
הבעיה השנייה היא בכוון ההפוך - גולשים שנשלחו על ידי גוגל בגישה ישירה לדף פנימי רואים רק את הדף הזה. אמנם התוכן שהם חיפשו נמצא בדף אבל במידה והשאלה שלהם לא נענית בקלות, הם עלולים לחזור לגוגל בלי לקבל מהאתר את הרושם שאנחנו רוצים שיקבלו. יתכן שהמידע אותו חיפשו נמצא באתר בדף אחר, יתכן שהרושם שהדף הפנימי סיפק הוא רושם מוטעה או לא מושלם.

איך פותרים את היפוך הסדר של האתר?

דף הבית חייב "להרגע" מהפירוטכניקה ולהציע לצידה שיטות ניווט מהירות ישירות אל התוכן הפנימי של האתר. על מנהל האתר להכיר את הלקוחות שלו ואת מה שהם מחפשים ולהציע נתיב מהיר ישירות לתכנים אלה. דף הבית צריך להציג את תפריטי הניווט לפני כל הפלאש והתצוגות האחרות. מי שנכנס פעם ראשונה, יחכה בכל מקרה. מי שרוצה להכנס מהר פנימה לא יתעכב.

בדומה לכך עלינו להסתכל על כל דף פנימי כאילו הוא דף נחיתה - הדף ראשון שיראה הגולש. הדף חייב להציג לגולש אפשרות להבין לאן הגיע, להציע לו אפשרויות ניווט "ימינה ושמאלה" מהמקום בו הוא נמצא. הדף חייב לתת לגולש מושג באיזה אתר הוא נמצא ובמה עוסקת החברה.


לסיכום
כשהכניסה היא מגוגל או ממנועי החיפוש, דף הבית אינו התוצאה המובהקת. דף זה צריך להיות מכוון רק למי שחיפש את המותג של החברה. לכל מי שחיפש את המוצרים של החברה, דף זה הוא רק מעבר. על דף הבית לספק ניווט מהיר ומובן פנימה אל התכנים.
לקוחות פוטנציאלים חדשים, שאינם מכירים עדיין את החברה, יגיעו אל אחד הדפים הפנימיים. דפים אלה צריכים להיות ערוכים כדפי נחיתה, לפתות את הגולש להשאר ולחפש מידע נוסף.