knol נגד wikipedia

ולפעמים מגיע הרגע שבא לך גם לרדת קצת על גוגל... לגוגל יש הרבה פרויקטים במקביל. לא כל הפרויקטים התרוממו והצליחו, אלה שכן הצליחו לקחו אותה קדימה.

אז הפעם מתחשק לי לסקור פרויקט לא ישן במיוחד אבל גם לא מצליח (לפחות עד כה) - Knol, הנסיון של גוגל לבנות תחרות לויקיפדיה. האמת היא שנראה שלגוגל נמאס להפנות את כל הגולשים לויקיפדיה כל הזמן. אפשר לשמוע את המחשבות עד לפה - "איך זה יכול להיות שכולם הולכים לשם ואנחנו לא מרוויחים מזה אגורה? אם רק היו משלבים שם פרסומות גוגל היינו משחקים אותה בענק."

אז גוגל החליטו שהם יכולים לבנות מאגר ש know it all ובנו את knol.






ועכשיו, אחרי שגמרתי לקפוץ למסקנות לא מבוססות ולהשמיץ, הגיע הזמן להסתכל אוביקטיבית על ההבדל בין המערכות. אולי גם נוכל ללמוד מכל זה משהו.

ראשית השוואה - זה מה שקורה כשמחפשים מישהו בשתי המערכות, זאת התוצאה של knol בחיפוש אחרי ג'ורג' בוש , וזאת התוצאה מויקיפדיה - ג'ורג' בוש . ההבדל הראשון ברור - בויקיפדיה יש רק ערך אחד ובקנול יש רשימה של ערכים, למעשה מאמרים. ויקיפדיה מאפשרת רק ערך אחד לכל מונח, ערך אחד שנכתב על ידי הרבה גולשים. בקנול יש מספר ערכים כשלכל אחד מהם כותב יחיד.

אז מה זה אומר?
קנול באו וניסו לחפות על נקודת החולשה של ויקיפדיה - איכות החומר שווה לאיכות הכותבים. מאחר ואף אחד לא מפקח על הכותבים, ברור שיהיו שם שטויות. ידועים מקרים של ונדליזם והכנסה של ויכוחים פוליטים לערכים בויקיפדיה. בקנול זה לא יקרה כי לא רק שלערכים יש כותב מזוהה, יש גם סימון של גולשים והצבעה על איכות התוכן הכתוב.
אבל המחיר שקנול משלמת הוא עצום - אין ערך אחד מוחלט. בויקיפדיה יש ויהיה רק ערך אחד שמתאר את ג'ורג' בוש. הערך הזה ישמר תמיד באותה כתובת ויתעדכן. יהיה כתוב בו מי הנשיא שהחליף אותו, יהיה כתוב בו מתי הוא מת (כשזה יקרה). אם אנחנו בדפים אחרים ברשת רוצים להפנות אל מקור אמין ורלוונטי ומעודכן - זה הדף היחיד שישמור על כך.

לטעמי החסרון של knol גדול כל כך שאין סיכוי שהם יחליפו אי פעם את ויקיפדיה. לכל היותר זה יהיה מחסן של מאמרים אקדמיים, רוב הסיכויים שזה יהיה מחסן של מקדמי אתרים או מקדמי דיעות.

וזה עוד בלי לספור לרגע את היתרון שיש לויקיפדיה ביחסי ציבור כארגון חופשי ללא מטרת רווח, כמקום שממנו ניתן לצטט ולהעתיק בלי להסתכן בתביעה, כמקום נטול פרסומות וללא מגבלה של זכויות יוצרים.