איך סלקום מרוויחה מהונאות דרך פייסבוק

לפני שבוע נכנסתי לפייסבוק ומצאתי כותרת פרובוקטיבית שחבר שלי סימן כמועדפת (like). נכנסתי דרך הקישור שצורף ומשם צללתי לשלל התנהגויות מחשידות, עקבות צולבים ומניעים נסתרים. לקח לי שש שעות לפענח מה קורה, איך פועלת ההונאה ומי נגד מי. הדף הזה מסביר איך מנצלים את פייסבוק לגניבת כסף ולמה סלקום משתפת פעולה ומרוויחה מההונאה הזו.

אבל ראשית, אם אתם רוצים לקרוא עוד - לחצו על כפתור like...
סתם, לא באמת צריך ללחוץ.

איך עובד הפתיון?
בוודאי נתקלתם בדפי תוכן שבנויים מכותרת פרובוקטיבית וכפתור like? אבל אם לא - הנה כמה דוגמאות:
שרית חדד יוצאת מהארון: "לאחר שנים של הכחשה החלטתי לצאת ולהגיד את זה לעולם".
תמונה חדשה של גלעד שליט מהשבי שלא רוצים שתראו.
הדלפה: הפרק ה-1 של העונה ה-3 של הבורר.

מה שמאחד את כל התכנים האלה הוא שבשונה מתכנים אחרים של פיסבוק, אתם לא יכולים לראות אותם. מי שכתב אותם לא נותן לראות את התוכן עצמו אלא מבטיח שתראו לאחר שתלחצו like. בדרך כלל אגב לאחר הלחיצה רואים משהו אידיוטי ולא חשוב וגם הקשר שלו לכותרת די קלוש. אבל ככה בדיוק אתם עוזרים להונאה להתגלגל.


מי טורח כל כך לבנות דפים כאלה ולמה?
כשאתם עושים like  לדף כזה באינטרנט אתם למעשה מכניסים אותו לרשימת החברים שלכם ופותחים לו גישה לנתונים האישיים שלכם. בקשות חברות הן תהליך שאנחנו מסתכלים עליו בדרך כלל בספקנות ולא מאשרים כל אחד אבל ללחוץ על like? זה הרי שולי לגמרי לא ככה?   אז זהו, שלא.

מטרת כל הדפים האלה היא לאסוף כמה שיותר משתמשים ולחבר אותם לדף. יש לדפים האלה חשיפה של 30, 50, 80 אלף גולשים. כלומר בעזרת התמימות של הגולשים ומנגנון פיסבוק הם יוצרים לעצמם רשימות תפוצה ענקיות סביב נושאים מסוימים (למשל סדרות טלויזיה, למשל שרית חדד).

"אוקי", אתם אומרים, "את זה קל להבין. מה הבעיה בזה?"
האמת היא שבזה כמעט אין בעיה. אבל ברור שלא טרחו כל כך רק בשביל זה. בשביל להבין יותר צריך לחפור לעומק.


איפה הכסף?
אחרי שיש לדפים האלה רשימת תפוצה מפולחת ונוחה כל כך הם שולחים קישור ממוקד לאתר בתחום. למשל לרשימת "שרית חדד" - קישור לאלבום החדש שלה. לרשימת "סדרת הבורר" - קישור לסוכנות ניצבים, לרשימת "הצגה בקמרי" - קישור לכרטיסים בהנחה. הקישורים האלה מופצים לרשימה אבל שוב, כשאתה הולך אליהם אתה מגלה שקודם כל אתה צריך להרשם.

"טוב שבאת" הם אומרים לך, "רק שניה לפני שניתן לך את מה שאתה רוצה...תרשום לנו בבקשה גם את מספר הטלפון הנייד שלך ותאשר שקראת את התקנון."
פשוט הא? שום דבר? אבל אם אתה עושה את הצעד הזה - אתה מתחיל לשלם.

בכל התקנונים האלה, אי שם בתחתית בין כל השורות ישנן שורות שאומרות שאתה מאשר שישלחו אליך תכנים בתשלום. כלומר אתה מאשר להם לגבות ממך כסף דרך הסלולרי. בסמכותם להחליט כמה כסף עולה הודעה, כמה הודעות תקבל, הכל. יותר מכך - אם תרצה להתנתק, גם זה יעלה לך כסף.


כמה כסף?
ועכשיו קצת מתמטיקה - נניח ש 60 אלף איש שמתענינים בשרית חדד מקבלים הודעה על האלבום החדש. נניח שמתוכם חצי נכנסים להודעה (ומגיעים לטופס) ורק 5% תמימים מספיק בשביל למלא את הטופס - זה 1500 איש.
נניח שכל אחד מקבל רק שלושה SMS במהלך החודש, נניח שגובים על כל SMS רק 10 שקלים. בחשבון החודשי של כל גולש זה 30 שקל, בקושי הוא ישים לב. אבל הרווח הכללי הוא 45,000 ש"ח - כן ארבעים וחמש אלף שקל לחודש לכל סיבוב הונאה כזה, כל חודש.



למה סלקום שותפים להונאה?
האמת לא רק הם, גם פלאפון ואורנג'. ספקיות הסלולרי גובות בין 30 ל 50 אחוז עמלה על כל SMS. כלומר מתוך ה 45 אלף שקל בחודש אפשר להניח שלפחות 15 אלף שקל הולכים לספקיות. הספקיות יודעות את זה טוב מאד. אני לא מחדש להן שום דבר. הן מרוויחות הרבה כסף מהונאות האלה ולא מוכנות להפסיק את החוזים עם מפעילים מפוקפקים. בניגוד לחברות כרטיסי האשראי, אם הלקוח מתלונן על גניבה, חברות הסלולר לא מחזירות את הכסף. חברות ההונאה האלה פועלות בידיעתן המלאה של סלקום, פלאפון ואורנג' ותוך עצימת עיניים מתחסדת.

"זאת לא הונאה" הם אומרים. "הכל כתוב בבירור בתקנון והגולש הסכים".
נכון, חוקית זו עדיין אינה הונאה אבל כשהגולשים הם בחלקם ילדים, כשקהל המטרה של התכנים הוא בוודאות ילדים, וכשהחיוב הוא ללא אפשרות החזרה, אני קורה לזה הונאה. זה מסריח עד כדי הונאה.
הדרך להלחם בתופעה הזו היא לשנות את החוק. ספקי הסלולר חייבים לעמוד בתנאי הגביה של חברות האשראי.
אבל זה קשה... וזה חוק חדש... וזה יקח זמן... ויש להן עורכי דין ולוביסטים בכנסת ו... ולנו יש את פייסבוק ואנחנו יכולים לצעוק שהם גזלנים ושזו הונאה.

חומר רקע למי שרוצה להתעמק יותר:

דוגמאות לגבייה דרך סלולרי בהטעית צרכנים

פתיון בפייסבוק : הדלפה: הפרק ה-1 של העונה ה-3 של הבורר.
יעד : שימו לב!: דרושים ניצבים (כן כן! גם ילדים ונוער) לסדרת הפשע הגדולה בכל הזמנים! אל תפסידו את ההזדמנות!!! הירשמו עכשיו!: http://xtraz.co.il/minisite/goto/i/575/k/

פתיון בפייסבוק : האם משה פרץ הומו? - הוכחות חותכות!
יעד : ואוו!! לוהט!!! בואו לקבל 1500 ש"ח לבזבוזים לכבוד חג השבועות ברשתות הביגוד הגדולות!!! H&M, לקוסט, דיזל, טומי, קסטרו ועוד... http://memutagim.co.il/minisite/goto/i/843/k/

פתיון בפייסבוק : הסינגל החדש של אייל גולן וליאור נרקיס להורדה גם למחשב וגם לנייד בחינם!!!
יעד : אייל גולן שר ומדבר על הכל כולל הכל!!! :) בואו לראות!!!: http://spicer.co.il/minisite/goto/i/301/k

סיפורים של אנשים על גבייה בהונאה.
http://cafe.themarker.com/view.php?t=1539878
http://www.tapuz.co.il/Forums2008/ViewMsg.aspx?ForumId=66&MessageId=120579092&r=1


המאבק מול חברות הסלולר
המועצה הישראלית לצרכנות, ינואר 2010: http://www.motke.co.il/SelectedArticle.aspx?ArticleID=5843
משרד התקשורת מנסה יוזמה ב 2008 : http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3525863,00.html
תגובות לעיתונות של החברות בנובמבר 2009 : http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000504764
כתבה בדה-מרקר, דצמבר 2009: http://it.themarker.com/tmit/PrintArticle/9159
התאגדות בפייסבוק נגד ספק תוכן : http://www.facebook.com/group.php?gid=39664721969#!/group.php?gid=39664721969&v=wall
תביעה יצוגית נגד סלקום ואורנג : http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000434698


פייסבוק
איך נבנים דפים כאלה (טכנית).
הדפים נבנים על ידי שימוש באפשרות לבנות דף למותג, קבוצה, מוצר או חברה. בהגדרות הדפים האלה ניתן לכתוב קוד המשתמש בהגדרות של פייסבוק. במקרה הזה - קוד המאפשר הסתרה של תוכן מאנשים שאינם מוגדרים כחברים (fans). למי שמחפש עוד מידע - ניתן להכנס לאזור המוקדש למתכנתים ושילוב תכנים בפייסבוק.

למה פייסבוק מתקשה לחסום את הפעילות הזו.
כי הם אינם עושים פעולה שונה או חריגה ממה שמאפשרת המערכת. הם פשוט מנצלים את השפה של המערכת שנועדה לתת אפשרות לבנות דפים נכונים וטובים לטובת בנייה של משהו אחר.

איך אנחנו כמשתמשי פייסבוק יכולים לגרום להסרת דפים כאלה.
הדבר הטוב ביותר הוא כמובן לא לבצע like. בנוסף, אם נתקלתם בדף כזה אתם מוזמנים לדווח עליו כ Spam. האפשרות נמצאת על הדף באיזה מקום, בדרך כלל משמאל למטה.
במידה וכן לחצתם על like, כדאי שתסירו את הדף מרשימת החברים שלכם.